Vem är Alias Salto?

Ja, vem är han? Och hur hamnade han hos oss? 
 
Det hela började med en väldigt tragisk historia. I mitten av oktober, en vanlig lördag får jag ett samtal ifrån tjejerna i stallet. Faran har galopperat i hagen och nu kan han inte gå. Jag tänkte att han nog bara hade ont i sitt sår som han fick en vecka innan, mitt fram på frambenet. Jag slänger mig i bilen och åker upp. Redan när jag kliver ur bilen förstår jag att det inte är något sår som gör ont. Benet vill inte hänga med och Faran står blixtstilla. 
En hästägares värsta mardröm! På en timme var han borta, min egna underbara prins. Han som jag utbildat själv, haft med på äventyr, och delat de senaste 8 åren med.  Han fick somna in i sin hage, ätandes på havre. 
 
En vecka låg jag i soffan, smög upp till stallet på morgonen, och sena kvällar, för Willy förstod ju ingenting. 
Valet var enkelt, vi behövde en häst till - en häst till mamma ;) 
 
Jag satt ut en egen annons, kravet var snäll, stabil och helst utbildad MSVB. Inte för gammal, men ingen unghäst.
Mailade även på några som lät intressanta men ingen jag direkt fastnade för. 
 
Sen kom det ett mail som började " jag kanske har hästen ni söker". 
Och ja, på den vägen är det. 
 
Vi packade in oss i bilen, jag, mamma, Björn och våra valpar. Målet var Nässjö och Alias Salto. 
4 h senare landar Vi på familjens gård, och där står han, min guldhäst! 
 
Provridningen gick bra, ingen wow upplevelse kanske, men en helt ok känsla. Mamma provade trava lite, och ja, han var snäll och han hade en väldigt snäll uppsyn. 
 
Vi bestämde oss dagen efter, för det kändes bra! Och ägaren blev väldigt glad, hon gillade oss och tyckte vi passade bra ihop. Han besiktigades UA Och i början av november kom han hit, världens finaste Guldhäst! 
 
 
Det visade sig bli en riktigt lyckoträff! Vi matchar varandra som handen i handsken, på 5 månader har vi gått från klarhet till klarhet! Träningsvecka hos Kristian von Krusenstierna, 70% i la4 och mängder av roliga ridpass. 
 
Detta är bara början på en magisk resa! 
 
 
 
 
Alias salto
2004
Quite Easy - Irco Mena 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, börjar med att beklaga vad som hände din förra häst.
Sen får jag fortsätta med att säga att det är fantastiskt roligt att läsa om att du nu är ägare av Salto! Jag har alltid undrat vad han tog vägen. Jag började jobbada på Stall Karupslund när salt precis fyllt 2 år och var med när han reds in. Har förstått att han blivit dressyrhäst, vilket jag påpekade för uppfödaren att han skulle passa perfekt som fast de var mer inne på hoppspåret 😄
Om du är intresserad så har Salto 4 syskon, varav 2 är gulingar. Alla börjar med Alias som prefix sen heter de Lion, Kamomill, Cosmos och Darangeé. Den sistnämnde är exporterad till Mexico 😊

2015-07-27 @ 13:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0