Dagens träning

Idag lastade vi ju Willy för att för första gången åka och träna på borta plan. 
Målet var Alkvetterns ridhus, för tränaren Susanne. 
 
Det är ju alltid spännande och se hur nya hästar ska beté sig. Även om jag trodde att Willy skulle vara lugn så vet man ju faktiskt inte. Han heter ju WILD Willy ;) 
 
Willy gick rakt på transporten, och rakt ur när vi var framme. Inga konstigheter och inget knövel. 
Sadlade och gjorde iordning honom på stallplanen eftersom det är det man gör på tävling om man inte har någon box. Väl inne i ridhuset knatade Willy på som om han aldrig gjort annat. 
 
Började rida fram som vanligt och efter en stund kom Susanne. 
Vi började med att få honom lösgjorde, öppna på volt och liten volt i volten. Jag varvade med lättridning och nersittning eftersom jag är lite otränad än haha! 
 
I galoppen gjorde vi lite övergångar till skritt, och lite förvändgalopp men med tänk sluta/innåtställd. 
Alltså, högergalopp i vänstervarv, och ställd vänster. Willy blev väldigt mjuk och loss. 
 
När vi skulle göra lite byten började de bra. Willy visade upp två fina byten, sedan var det kört. 
Hur jag än gjorde, bytte han i varje, en hel långsida + kortsida körde han på i sitt eget Race. 
Det blev många skratt på läktare, då detta egentligen är ett lyxproblem som susanne sa.
Och jag är ju välmedveten om att han kan. Men när man ska rida ETT byte, och ville byter ca 30 st i varje, då kan man inte hålla sig för skratt. Detta kommer ställa till det för oss i framtida serier, men men. Man får ju ha i tanken att jag endast ridit ordentligt på honom i fyra veckor.
 
Vi avslutade passet med lite passagetänk. Jag måste samla lite mer, och försöka sänka nacken lite på honom. 
Men, detta är någonting som kommer bli bättre och bättre med tiden såklart! 
 
Överlag är jag otroligt nöjd med Willy, trots hans busigheter i bytena. Han var fint samlad, gjorde de han skulle och jag fick en känsla av hur han är på bortaplan. 
 
Dock jag har jag en känsla av att han kommer leka lite på tävlingsbanorna med mig. Men, målet är ju att ha roligt, inte sant? ;)
 
De kommer lite bilder och ev. en film om jag kan lägga in dom :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0