Dagen Willy

Idag var Willy lite mer med på noterna än igår. Igår var han ju nyklippt och lite spänd i ryggen tyckte jag. 
Innan jag red, fick han stå med sin back on track ryggvärmare, för att mjuka upp ryggen lite. 
 
Jag började rida fram som vanligt, lång och låg, men överdriven böjning åt alla håll. Lite skänkelvikningar och lite voltspår. Efter en stund brukar jag fatta galopp och stå upp i lite lätt sits, fortfarande lång och låg, men med lite påskjut bakifrån. Jag tänker lite "mellangalopp" så att han kommer igång lite med sina långa bakben. 
 
När jag gjort de, brukar jag låta honom pusta en stund, och sedan köra igång med den samlade galoppen.
Idag var det lite rörigt i ridhuset, så jag kom inte riktigt till ridning. Jag tänkte mycket på att göra olika nyanser i galoppen. Rida fram några steg, ta tillbaka, rida fram, ta tillbaka. Gjorde även lite byten på långsidorna, och där måste jag vara noga att verkligen hålla honom rak. Har jag honom lite som en banan, vilket jag tydligen gör, blir bytet litet och fjuttigt. Men om jag har honom rak, blir bytet stort och luftigt. 
 
I traven red jag också lite nyanser, fram, tillbaka, tänka lite passage, fram, och tillbaka. Willy har lätt för att bara falla in i sin ångloks trav och sedan bara köra på. Jag måste bli bättre på halvhalter! Jag måste även tänka på att försöka sänka honom lite i formen i passage tänket, vilket är lite svårt då han tycker det är extra jobbigt att bli kvick i sina bakben. 
 
Jag avslutade passet med att rida lite sluta VS. öppna i galopp på volten och även lite nyanser, mellangalopp till  "piruett tänk".  Viktigt att tänka på är att jag måste se linjen framför mig. Willy får inte trycka sig ut mot fyrkanten i "ökningarna" och jag måste stämma av med yttertygeln hela tiden. 
 
Överlag ett helt okej pass. Inte vårat bästa men verkligen inte dåligt heller! 
 
Min fina Willy Wonka♥
 
 
Blev en bild på Willy och hans förra ägare :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0